Visitekaartjes

Belang visitekaartje

Niemand krijgt een tweede kans om een eerste indruk te maken. Wat na uw eerste bezoek bij een nieuwe klant achterblijft is, zijn indruk en uw visitekaartje. Hoewel een visitekaartje geen garantie is voor het scoren van een opdracht, maakt het deel uit van de boodschap die u bij de klant wilt achterlaten.

Nagenoeg iedereen heeft tegenwoordig een verzorgd visitekaartje, maar waarom wordt het ene visitekaartje wel en het andere niet bewaard? Sla uw eigen visitekaartjesmap er maar eens op na. De kaartjes die al veel opschoonsessies overleefd hebben, zijn juist die kaartjes met extra uitstraling, die bij het zien de herinnering oproepen van de persoon die het gegeven heeft. Dit is nu precies het effect dat iemand, die een visitekaartje afgeeft, wil bereiken.


 

Visitekaartje

Door een universele uitstraling wordt dit effect echter niet bereikt, hier is meer voor nodig! Zo hebben kunststof visitekaartjes, behalve veel functionele voordelen ook een exclusieve uitstraling en een hoge attentiewaarde. Card ID Solutions maakt van visitekaartjes, moderne of klassieke businesskaartjes met de uitstraling die u wenst. Weten hoe? Klik hier!

Meer informatie? Kaart het eens bij ons aan, neem vrijblijvend contact met ons op!

Mocht u overwegen het visitekaartje zelf te willen ontwerpen, lees dan onze tips verderop op deze pagina.

Hoofddoel visitekaartjes

Het hoofddoel van de visitekaartjes is het helder doorgeven van naam en contactgegevens. Pas op de tweede plaats komt het geven van een indruk over wat de organisatie doet en welke unieke kwaliteiten er geboden worden. Maak dus van je visitekaartje geen zoekplaatje: je naam, telefoonnummer, website en e-mail adres moeten eenvoudig te vinden zijn. Die helderheid is niet alleen een beleefdheid, maar zegt ook iets over de werkwijze van het bedrijf of organisatie.

Informatie versus ontwerp

Voorkom dat de vormgeving de kerninhoud (naam, telefoonnummer, e-mail) naar de achtergrond drukt. Het is zaak dat deze gegevens onmiddellijk te vinden en goed leesbaar zijn weergegeven. Vermijd een te drukke vormgeving en te weinig contrast tussen tekst en achtergrond.

Zo komt het regelmatig voor dat de organisatienaam minder goed herkenbaar is door de grafische bewerking. Dit komt met name wel eens voor bij letterlogo's. Zorg dan ook dat de bedrijfsnaam in ieder geval ook in 'normale' tekst op de visitekaartjes staat.

Optimale ruimtebenutting

Gebruik alle ruimte op visitekaartjes. Denk dus ook aan de achterkant. De kosten van het bedrukken van de achterkant in het zwart zijn relatief laag. Vul het visitekaartje / business card dan ook niet tot de rand met informatie. Het gevolg is een te klein lettertype en dit heeft een onoverzichtelijks visitekaartje tot gevolg. Door de achterkant optimaal te gebruiken wordt de voorkant wat meer ontlast en krijgt wat meer witruimte. Minder is beter, hierdoor oogt het geheel een stuk prettiger.

Soms is het aardig om op de achterkant van visitekaartjes een extra element toe te voegen. Hier volgt een opsomming: kalender, liniaal, maten/gewichten-tabel, een garantieoverzicht of een stukje bedrijfsfilosofie, betalingsmogelijkheden, bedrijfsslogan, een stukje geschiedenis van je organisatie, klantreacties, biografietje, een overzicht van diensten/producten, een langlopende aanbieding, een verwijzing naar een email-nieuwsbrief enz. Het moet uiteraard passen bij je bedrijf/organisatie en handig zijn voor de ontvanger.

Laat het kaartje opvallen en zorg dat het de ontvanger aanspreekt.

Bedrijfsomschrijving

Vertrouw niet op de in uw ogen overbekende naam van het bedrijf. Zorg dat op het kaartje in 1 kernachtige zin staat wat het de organisatie doet. Vermijd blabla zoals 'wij helpen u pas echt' e.d. Dat is reclametaal waaraan de ontvanger geen boodschap aan heeft: personen willen veel liever weten wat ze aan de dienst of product hebben, welke oplossingen aangeboden worden voor bestaande problemen. Kortom, zorg ervoor dat visitekaartjes het unieke verkoopargument van uw organisatie bevatten, namelijk de reden waarom iemand zaken met u zou willen doen.


Durf op te vallen

Een bijzondere vormgeving kan de doorslag geven. Behoort u tot de grote grijze massa of verschilt u daarvan? Allerhande vormgevingshulpmiddelen staan hiervoor ter beschikking, zoals een krachtig logo, bijzonder kleurgebruik, opvallende lay-out, geslaagd lettertype etc.. Zolang het maar binnen de huisstijl blijft.

Visitekaartjes van het standaard formaat 8,5 x 5,5 cm kunnen door een bijzondere snijvorm (stansvorm) een andere vorm krijgen. Hierdoor springen de visitekaartjes eruit, maar passen nog steeds in alle opbergmappen e.d.. Nadeel is echter de éénmalige hoge bijkomende kosten van aanmaak stansmal en de steeds terugkerende aanvullende bewerkingskosten.

Ook een hightech uitstraling is mogelijk. Denk aan (semi) tranparante plastic kaarten, speciale vernis-effecten, emboss-effecten, hologramfolie, metalliek bedrukking, metaalfolie zegels o.i.d. Let echter wel op dat het idee aansluit bij het bedrijf/het product/de dienst etc. Als dit niet het geval is, doe het dan ook beslist niet.




Wees creatief

Er zijn zoveel mogelijkheden, wees dus creatief: maak van visitekaartjes minifolders; plaatst er foto's op, van jezelf (ter herinnering) of van iets wat met de organisatie te maken heeft; plaats een hologram, gebruik metallic kleuren, scratch folie,.... Maar wát ook bedacht wordt, zorg dat het aansluit bij de persoon zelf. Niemand behoort zich ongemakkelijk voelen bij het overhandigen van een business card.

Visitekaartjes vallen ook eerder op als ze 'staand' zijn vormgegeven. Maar zorg dan wel dat de bedrijfsnaam goed te lezen is als de visitekaart in een rolodex opbergsysteem geplaatst wordt. Dus in feite gekanteld wordt, waardoor de naam bovenin leesbaar moet zijn als het kaartje voor u ligt.

Met plastic kaarten weet u altijd zeker dat u altijd een zeer bijzondere uitstraling heeft en een kaartje dat past in iedere portefeuille, binnenzak, kaartenbakje en opbergmapjes.

Toch uitbesteden? Kaart uw ID eens bij ons aan, neem vrijblijvend contact met ons op!



Onze aanpak